آهنگ بی کلام

آهنگ بی کلام

آهنگ بی کلام

آهنگ بی کلام

موسیقی جـِیمز هورنر - James Horner

جـِیمز هورنر (زادهٔ 1953 در آمریکا) از معروف ترین آهنگسازان موسیقی فیلم در هالیوود است. اورا می توان با جری گلد اسمیت مقایسه کرد


چون هر دو به راحتی قابلیت کار روی تم های مختلف وسبک های گوناگون را دارند. هورنر علاوه بر فیلمهای علمی تخیلی مانند Star Trek روی فیلمهای کودکان نیز کار کرده و بعد وارد فیلم های حماسه ای و پرخرج چون شیردل و تایتانیک شده است.

جیمز هورنر دانش‌آموختهٔ کالج سلطنتی موسیقی لندن، دانشگاه جنوب کالیفرنیا و دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس است. در لندن زیر نظر گورگی لیگتی (آهنگساز شهیر موسیقی کلاسیک) آموزش دید. مدتی در دانشگاه UCLA تدریس می کرد ولی خیلی زود استعداد خود را در اختیار صنعت سینمای هالیوود قرار داد. در ابتدا مدتی روی موسیقی متن فیلمهای درجه دو کار کرد تا کار او در فیلم Star Trek II: The Wrath of Khan توجه منتقدین را به خود جلب کرد.

فیلم های بعدی پروزه های بزرگتری بودند:
forty-eight Hrs. (1981), Krull (1983), Star Trek III: The Search for Spock (1984), Commando (1985), Cocoon (1985), Aliens (1986), Willow (1988), "Glory" and Field of Dreams

........................

هورنر به مدت چند سال با ارکسترهای بزرگ برای فیلم های کودکان موسیقی متن تهیه کرد تا سال 1995 که برایش سال بسیار پرکاری شد. وی در این سال موسیقی فیلم شش فیلم را تهیه کرد، از جمله آپولو 13 و تایتانیک. آلبوم موسیقی تایتانیک با فروش بی سابقه ای مواجه شد و 24 میلیون کپی فروش کرد . آلبوم این فیلم به عنوان پرفروش ترین موسیقی متن بدون کلام در تاریخ ثبت شد. آواز غم انگیز MY HEART WILL GO ON (قلبم ادامه خواهد داد ) با صدای سلین دیون بسیار موفق بود و فروش فوق العادهای داشت.

در سال 1997 هورنر برای موسیقی فیلم تایتانیک برنده دو جایزه اسکار شد ، شامل اسکار برای آهنگ My Heart Will Go On" .. در همین سال سه جایزه گرمی و دو جایزه گلدن گلوب را از آن خود کرد.

بعد از موفقیت بی سابقه تایتانیک، جیمز هورن وارد تولید موسیقی برای فیلم های بزرگ و پر خرج شد، از جمله:
Perfect Storm, A Beautiful Mind, The Legend of Zorro، Iris ، Apocalypto . آپوکالیپتو یکی از آثار جنجالی سینمایی سال 2006 شد که علاوه بر وجوه دیگر، به خاطر بافت صوتی غنی فیلم مورد توجه قرار گرفت.

از دیگر کارهای او موسیقی فیلم "ذهن زیبا" و "خانه‌ای از شن و مه" و شیردل Braveheart است. هورنر بارها برای جوایز مختلف نامزد شده از جمله چهار بار برای جایزه باارزش "گلدن گلوب" و سه بار جایزه معروف "گرمی"  را به خانه برده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد